Új-zélandi reklámok

A kilencvenes évek végén ment egy Toyota reklám az új-zélandi tévében, amiben csak egyetlen kifejezést ismételnek: “Bugger!” A szó jelentéséről itt egy részletes Wikipédia cikk, amiből kiderül az angolszász kultúrában járatlan számára, hogy ez eredetileg egy elég kemény beszólás volt. Pár felháborodott néző miatt be is tiltották a reklámot, de aztán mégis engedélyezték, mivel az illetékes hatóság megállapította, hogy valszeg nem sérti széles tömegek jóízlését. Gondolom azért, mert ma már nem nagyon tudják a népek, hogy pontosan honnan is ered a kifejezés. Viszont az ominózus eset óta a “bugger” már hivatalosan sem számít káromkodásnak – Új Zélandon először.

Persze a betiltásnál jobb reklámot nem is remélhetett volna a Toyota: a média hetekig foglalkozott a reklámfilmmel, ami később egy sereg hazai és nemzetközi díjat nyert. Valamint elindított egy folyamatot az új-zélandi reklámszakmában, aminek eredményeként a mai reklámok humorral és eredeti ötlettel igyekeznek belopni az eladandó cuccot a nézők szívébe, ahogyan az alábbi példákon látható.

Kezdjük rögtön egy gyorsfagyasztott-kaja reklámmal. Ennél unalmasabb téma kevés van, mégis sikerült vicceset kihozni belőle. Kulcsmondat: “She wasn’t prepared for that!” (Na erre nem számított!)

Az üdítőitalok reklámja mindenhol a jobbak közé tartoznak, a fiatalok a célcsoport, muszáj átadni az üzenetet, miszerint mekkora király vagy, ha ilyet iszol. Na ezt itt így oldották meg:

Majd továbbvitték az ötletet:

Másik helyi üdítőital reklámja, ez valami egészen elvetemült, én mindig berosálok rajta. Igazi jókedvű maori vagy “islander” arcok:

Ugyanazok a srácok, mégnagyobb keménység:

A harmadik változat:

A következő is helyi lónyál, abból is az íztelen, de bazi cukros fajta. Kábé mint a Traubi, próbálják is a retró érzést nyomni, és nem is csinálják rosszul, egy kis nemzeti öntudaterősítéssel megspékelve. “World famous in New Zealand since ages ago”. Egy kis betekintés Új-Zéland sötét múltjába :-)

Az alábbi egy fagyireklám, de érdekes kérdést boncolgat: honnatól számít egy úszógatya alsóneműnek?

Említést érdemel, hogy vannak közhasznú témákban is reklámok, pl. dohányzás ellen, vagy szerencsejáték-függőségről, családon belüli erőszak, túlzott alkoholfogyasztás ellen, vagy földrengésre felkészítő filmecskék. Nem annyira vidámak, de elég meggyőzőek.

Némi humort a piás vezetés elleni reklámok tartlamaznak: viccesen indulnak de a végén már nem mosolyog az ember. Az elsőben csupán a “Mate!” (Haver!) kifejezés hangzik el, de jó sokszor, viszont a szövegkörnyezettől függően más-és-más a jelentése.

Levezetésnek pedig egy kis országimázs:

(Tudtátok, hogy a YouTube naponta nagyjából egymillió dollárt költ Internetre pedig semmi bevétele sincs? És hogy 2007-ben annyi adatot forgalmazott, mint az egész internet 2000-ben?)

2 thoughts on “Új-zélandi reklámok

  1. Szia!

    A blogomon szeretnek 1 bloglistat letrehozni, ahol a te blogodat is szerepeltetnem, ha hozzajarulsz.

    Koszi,
    Gyurmo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *